Hur kan vi öka medie- och informationskunnigheten?

”Unescos läroplan lanserades 2011 och syftade till att harmonisera och sammanföra de olika förmågorna och färdigheterna som rymdes i termer som mediekunskap, informationskunnighet och digital kompetens, bland många andra, under ett paraplybegrepp, medie- och informationskunnighet. Läroplanen finns tillgänglig på 12 språk, bland annat svenska. Tio år efter det första ramverket lanserades en uppdaterad version som delvis försöker svara på nya samhälleliga och tekniska utmaningar kring till exempel AI, hatyttringar på nätet och desinformation.” (Källa: digiteket.se)

 

 

Filmtips

Här har vi tagit fram ett urval av filmer som berör MIK på olika sätt, för olika målgrupper. Tänk på att det finns fler att söka i Mediekatalogen och att en film som t ex passar för åk 4-6 även kan passa för elever i F-3 eller tvärtom. Likaså vad gäller högstadiet och gymnasiet. Så släng gärna en blick på tipsen för målgruppen över eller under den du söker material för också.

 

Åk F-3

Digitaliseringens historia – Digitaliseringens utveckling har redan hunnit bli historisk på bara ca 40 år. En historia vi kan lära av, för att försöka förstå vart utvecklingen är på väg. Allt mer i vår omvärld blir digitalt. Från telefoner till bilar, hus och chip under huden som öppnar dörrar. Men hur såg det ut innan datorerna gjorde sitt intåg i våra hem? Målgrupp: Från 7 år.

 

Åk 4-6

Dopamin – TikTok – Dopamin är något som vi får som ett belöningssystem i kroppen, ett hormon som ger oss välbehag. TikTok har som mål att ge oss så många doser av dopamin som möjligt så att vi använder appen så mycket som möjligt. För då tjänar företagen så mycket som möjligt. Och hos unga är inte dopaminsystemet färdigreglerat än vilket gör att ungdomar belönar företagen med ett nästan konstant användande. Låter ju bra för alla! För tanken med TikTok är att med algoritmernas hjälp ta reda på vad du gillar bäst så du får ut mest av din tid. Eller…? Målgrupp: Från 11 år.

Dopamin – Snapchat – För tanken med snapchat är att man kan ge varandra ”gåvor” genom att skicka sin omtanke och tid till vänner omkring. Eller…? Blir det istället en trigger till stress, att ha så många vänner och snap-poäng och roliga stories som möjligt? Att man alltid måste svara för att behålla en streak? Målgrupp: Från 11 år.

Artificiell intelligens och robotik – För att bättre förstå vad artificiell intelligens, algoritmer och robotik är ska vi reda ut begreppen här. För det här är framtiden antingen vi vill eller inte. Målgrupp: Från 11 år.

 

Åk 7-9

Vad är falska nyheter? – Utbildningsklipp. Finns även på engelska med engelsk textning. I det här utbildningsklippet lär du dig vad falska nyheter är. Vi går igenom vad bluff, lurendrejeri, klickbete, skämt, reklam, vinkling, propaganda, satir och sensationalism innebär. Målgrupp: Från 13 år.

Varför faller vi för falska nyheter? – Utbildningsklipp. Finns även på engelska med engelsk textning. I det här utbildningsklippet ges exempel på falska nyheter som fått stor genomslagskraft. Du lär dig om psykologin bakom vad som får oss att tro på – och sprida vidare – falska nyheter. Dessutom ges exempel på vilka som medvetet sprider falska nyheter samt vad de vinner på det. Målgrupp: Från 13 år.

Propaganda och vikten av källkritik – Varje dag bombarderas vi av information och miljontals intryck. Vårt informationsflöde växer och det blir allt svårare att urskilja sanning från fiktion – fakta från propaganda. Hur skiljer man på sant och falskt och vad händer när vi blir mindre källkritiska på sociala medier? Målgrupp: Från 13 år.

Förstå upptäckten – Algoritmen – Genom Pascals räknemaskin till Jacquards vävmaskiner under industrialismen, fram till dagens datorer och ”Big Data” får vi upptäcka hur människan lärt sig bemästra algoritmer. Målgrupp: Från 13 år.

Algoritmer – vardagens hemliga koder – En algoritm kan beskrivas som en slags instruktionslista som behövs för att lösa ett problem. De används till allt från satellitnavigering, nätdejter till organdonation. Programledaren Marcus du Sautoy underhåller och förklarar pedagogiskt hur de viktigaste av dem egentligen fungerar och hur de styr stora delar av våra liv. Hur uppstod algoritmer rent historiskt, vad använder vi dem till och vad innebär det att de nu kan programmera sig själva? Målgrupp: Från 13 år.

Spårad – I denna serie från Internetstiftelsen kommer journalisten och tv-profilen Parisa Amiri tillsammans med experter att reda ut frågor som rör den personliga integriteten på nätet. Målgrupp: Från 13 år.

Orka plugga – källkritik – Lärare och elever ger tips på hur du kan plugga bättre. Du får del av strategier för att förstå det du läser, för att komma ihåg glosor och minnas det du behöver inför prov. Du får också veta varför det är viktigt att sova, äta ordentligt och inte stressa Målgrupp: Från 13 år.

Falska nyheter – Från etablerad “gammelmedia” till internets och tv-bolagens ”breaking news”. Falska nyheter har blivit ett sätt att påverka politiska val, att ljuga och hitta på för att vinna sympatier eller för att få en ekonomisk vinning. Men vad betyder den här förändringen? Vad får den för konsekvenser för samhället? Och hur ska vi kunna motarbeta den? Målgrupp: Från 13 år.

AI – artificiell intelligens – I den här filmen utforskas AI:s historia och de svåra frågor vi redan ställs inför när det gäller den artificiella intelligensens utveckling. Målgrupp: Från 13 år.

Cyborger – den elektroniska människan – Redan i dag finns cyborger bland oss som har inopererade syntetiska delar i kroppen. Drömmen om att förbättra kroppen, bli starkare eller få nya sinnen inplanterade via ett datorchips är på väg att bli verklighet. Färgblinde Neil har en antenn inopererad på huvudet. Den hjälper honom att se ultraviolett ljus och omvandlar färger han inte ser till ljud. För andra kan implantat vara en hjälp mot Parkinsons sjukdom eller ersätta en förlorad kroppsdel. Men finns det risk att tekniken hackas och används för fel syften? Eller kan vi bara lugnt se fram emot det där externa minnet, som lagrar allt innan vi har fått alzheimer? Målgrupp: Från 13 år.

Framtidsfokus – Artificiell intelligens – Industrier förändras i snabb takt när nya teknologier kombineras. Det gäller artificiell intelligens, 3D-skrivare, robotteknik, genetik, medicinsk bildvetenskap och Big Data. Den fjärde industriella revolutionen är här och ger ännu fler produktivitetsvinster än de tidigare. Skillnaden nu är att förändringen skär genom hela ekonomin. En dators lärande överförs till andra datorer i ett accelererat lärande. Samtidigt är risken för arbetslöshet och ökade inkomstklyftor överhängande. Bör vi vara rädda eller blir allt bättre? Målgrupp: Från 14 år.

Fördjupade nyheter – I olika delar av världen har journalister börjat tänka nytt och ta makten över klicknyheternas förbannelse. De känner inte varandra men vill göra samma sak. Sakta ned och få sätta saker i ett sammanhang, Informationsmängden i världen har blivit övermäktigt stor och människor drunknar i den varje minut delas miljoner saker på Facebook, youtubefilmer och ovanpå det miljarder tweets. Folk tror på allt och inget på samma gång. Målgrupp: Från 15 år.

 

Gymnasiet

Vinklad historia – Dokumentärfilmserie som guidar oss genom kända historiska skeenden från 1900-talet. Den berättar och skärskådar de allra minsta detaljerna och visar filmbilder som tidigare har varit glömda eller censurerade. Greppet att skildra samma händelse utifrån olika filmares material, gör det möjligt att se nya mönster. Centrala händelser från 1900-talet diskuteras utifrån hur olika länder och upphovsmän har skildrat dem. Vad är fakta, och vad är PR? Målgrupp: Från 13 år.

Vår digitala planet i fokus – Digitaliseringen förändrar vår värld i grunden. Den underlättar vår vardag och har som ingen tidigare teknik möjligheten att koppla samman människor över stora avstånd och ge röst åt marginaliserade grupper. Men digitaliseringen för också med sig stora utmaningar. Målgrupp: Från 16 år.

 

 

Vad är en samling?

Du vet väl om att du kan spara samlingar i vår Mediekatalog! Här har vi skapat en samling till just dessa filmer, om du vill spara tipsen på plats i Mediekatalogen för senare användning.

Till samlingen Tänk kritiskt och klicka klokt.

 

 

Kombinera med!

Tema och aktuella händelser

Under Tema och aktuella händelser kan du hitta mer som kanske kan vara användbart tillsammans med detta tema:

 

Creaza

Creaza finns under appmenyn i Mediekatalogen, till vänster om ditt användarnamn när du är inloggad. Du kan skapa egna uppgifter, men under menyn Uppgifter finns även färdiga uppgifter samlande i en bank – för elever att lösa, för lärare att tilldela elever eller inspireras av:

  • Källkritik: Vinkling
  • Sociala medier och demokrati
  • Falska nyheter
  • Regler att följa på nätet
  • Web-etikett 1 & 2
  • Vad är viktigt att känna till angående internet?
  • Vad är nätvett?
  • Vad är digital omdömesförmåga?

I Cartoonist finns användbara tema som:

  • Demokrati
  • Vår framtid
  • Du och jag
  • Superhjältar

 

Litteratur

Värsta bästa nätet – Ditt liv på nätet, sociala medier och spelchattar kanske är det roligaste du vet. Men många barn upplever ibland också motsatsen. Näthat, otäcka kedjebrev, tjat om nakenbilder, dåliga hemligheter och fejkade konton är tyvärr vanligt. Ofta blir nätet helt i onödan något jobbigt, eller till och med en brottsplats. Det bästa sättet att undvika det är att bli smart och noggrann på nätet! Målgrupp: Från 9 år.

 

Fortbildning

Här har AV Media Skåne samlat information och material om MIK som kan användas av dig som pedagog. Materialet kan användas för egen kompetensutveckling eller i undervisningen. Läs mer.

 

Resursbank

I vår Resursbank hittar du fria resurser, som också kan passa att besöka i arbetet med detta tema:

  • Skolverket
  • Digiteket
  • Upphovsrättsskolan
  • Statens medieråd
  • Digitala lektioner – Internetstiftelsen
  • MIK – Sveriges kunskapsbank
  • Pandan Bao – det är en djungel därute
  • MIK-Templet i förskolan
  • Cybersecurity Academy
  • Lajka – för en schysst nätvardag

 

Svenskarna och internet

Svenskarna och internet är en årlig undersökning av svenska folkets internetvanor, hur användningen av internet utvecklas och digitaliseringen av samhället. Studien genomförs av Internetstiftelsen. Med undersökningen vill man bidra med fakta och insikter om hur användningen av internet i Sverige utvecklas samt ge förutsättningar till att digitaliseringen av det svenska samhället och näringslivet sker på välinformerad grund.

I rapporten kan du bland annat läsa mer om:

  • vilka som inte deltar i det digitala livet
  • hur vi mår på internet
  • övervakning på nätet

Till rapport: Svenskarna och internet 2024

Till presentation på Youtube: Svenskarna och internet | Presentation