Hur tar ett välfärdssamhälle hand om sina marginaliserade, mest sårbara invånare? Och hur har synen förändrats på de människor som inte kunnat lönearbeta.

Under några av 1940-talets första år dog 200 av de patienter som bodde på Vipeholms sjukhus för vad man på den tiden kallade ”osnygga obildbara sinnesslöa”. Hit remitterades människor med grava intellektuella funktionshinder i kombination med oförmåga att hantera sin personliga hygien och tendens till aggressiva utbrott – människor som hade behov av mycket hjälp från personalen. Kön till de 1000 platserna var lång. De söktes av de anhöriga själva, sjukhus och andra vårdinstitutioner för patienter med mindre behov.

Varför så många dog vet man inte med säkerhet ännu. Genom tvärvetenskaplig arkivforskning i ett pågående projekt arbetar fyra forskare under fyra år med att ta reda på vad som egentligen hände.

Källa: Historiskamuseet.lu.se

 

Filmtips

Här kommer några aktuella filmtips från Mediekatalogen – för dig som vill arbeta med etik och mänskliga rättigheter utifrån händelserna på Vipeholms sjukhus.

Nyhet! Sockerexperimentet – En spelfilm om det oetiska kariesexperiment som utfördes på Vipeholms sjukhus i Skåne under mitten av 1900-talet. Året är 1948. Johanna bor på Vipeholms Sjukhus tillsammans med andra personer med funktionsnedsättningar. En dag blir hon blixtförälskad i Vilgot, en annan intagen. När rutinerna plötsligt ändras och Vilgot blir allt sjukare så börjar Johanna misstänka att det kan ha något med ett experiment att göra.

Nyhet! Folkhemmets styvbarn – Dokumentärfilm som skildrar Vipeholms sjukhus, där personer med funktionsvariation omhändertogs från tidigt 1900-tal till 1990-talet. Under en stor del av 1900-talet beskrevs patientgruppen som ”sinnesslöa” men ett nytt synsätt etablerades från 1960–70-talet. Vipeholm blev (ö)känt för tandvårdsexperiment med de intagna som försökskaniner 1945-55. Arkivmaterial varvas med intervjuer med anhöriga och före detta personal. Filmen frågar till sist vad som hände patienterna när vården nedmonterades på 1990-talet.

Vad var Vipeholmsundersökningarna? – 1946-1955 – Den första av tre korta föreläsningar om Vipeholm och det som kommit att kallas sockerförsöken eller sockerexperimenten. Elin Bommenel berättar om sin forskning om Vipeholmsundersökningarna.

Kolhydratexperimentet på Vipeholm – 1947-1949 – Den andra av tre korta föreläsningar om Vipeholm och det som kommit att kallas sockerförsöken eller sockerexperimenten. Forskaren Elin Bommenel berättar om kolhydratexperimentet på Vipeholms sjukhus i Lund.

Vem var intagen på Vipeholm på 30-, 40- och 50-talen? – Den sista av tre korta föreläsningar om Vipeholm. Vipeholm öppnade sina portar 1935 som en anstalt för vad man på den tiden kallade ”sinnesslöa” – men vem var det som hamnade där egentligen? Forskaren och historikern Elin Bommenel berättar.

 

Andra filmtips i Mediekatalogen – om mänskliga och sociala experiment

Förintelsen – Ruth Elias berättelse – Rakt och naket berättar Ruth Elias hur hon som tonåring försökte komma undan nazisternas judeförföljelse, men slutligen hamnade i ghettot Theresienstadt. Därifrån förflyttades hon, gravid i åttonde månaden, till koncentrationslägret Auschwitz. När det uppdagades att hon var gravid utförde lägrets läkare Joseph Mengele fasansfulla experiment på Ruth och hennes nyfödda barn.

The Experiment – 26 främlingar får chansen att delta i en välbetald studie i mänskligt beteende, där de under två veckors tid ska vistas som fångar och vakter i en simulerad fängelsemiljö. Männen delas slumpmässigt in i sina roller och från början tar ingen scenariot på allvar, förutom vakten Barris (Whitaker), som snabbt intar ledarpositionen. När fången Travis (Brody) ifrågasätter hans överdrivna metoder, sätts en spiral av sadism, våld och vansinne igång. Frågan är hur långt det får gå innan experimentet avbryts.

Experimenter – Året är 1961 och socialpsykologen Stanley Milgram utformar sina ökända lydnadsexperiment vid universitetet i Yale. Deltagarna sätts i olika rum där den ene ställer frågor och den andre ska besvara dem. Vid varje felaktigt svar ska frågeställaren ge den andre en elchock. Trots att många betvivlar Milgrams teori om att deltagarna skulle fortsätta med experimentet trots att de hör skriken av smärta från rummet intill, ökar volttalen till allt högre nivåer – till dödliga nivåer.

Flotten – Sommaren 1973 reste sex kvinnor och fem män med en flotte över Atlanten i ett av världshistoriens märkligaste vetenskapsexperiment. Syftet var att studera våld och konflikter men expeditionen blev snabbt omskriven i världspressen av andra anledningar. Kapten ombord var svenska Maria Björnstam. Fyrtio år senare återförenas hon med delar av besättningen på en kopia av den ursprungliga flotten för att tillsammans ta reda på vad som egentligen hände under den tre månader långa och livsfarliga resan. De personliga berättelserna och ett unikt arkivmaterial målar upp en oväntad historia om ett experiment där försökskaninerna till slut vände sig mot sin forskare.

 

Filmtips i Mediekatalogen – om mänskliga rättigheter

Förstå sammanhanget: Deklarationen om mänskliga rättigheter – Den 10 december 1948 antar FN:s generalförsamling deklarationen om de mänskliga rättigheterna. Där anges bland annat att ”Alla människor är födda fria och lika i rättigheter…” oavsett hudfärg, kön eller något annat. Ingen ska förslavas eller torteras. Alla har rätt till hälsovård, utbildning, opartisk domstolsprövning, yttrande- och tryckfrihet. Syftet var att garantera säkerhet och fred i världen och återupprätta respekt för människoliv efter andra världskriget. 48 av 56 länder röstade ja till deklarationen som kom att bli en gemensam riktlinje med stort symbolvärde för alla folk och nationer. • Vilka länder avstod från att rösta?

Mänskliga rättigheter – Om allas lika värde – Den här filmen undersöker mänskliga rättigheter. Med leranimationer och exempel hämtade från verkligheten reder vi ut begrepp och frågeställningar. Vad innebär de mänskliga rättigheterna? Hur kom de till? Är alla människor lika mycket värda? Varför behandlas människor olika? Dessa är frågor som väcks i klassen när man tittar på filmen. Vi får se exempel där barn i Sverige kanske inte alltid behandlas enligt FN:s deklaration om mänskliga rättigheter, eller enligt barnkonventionen. Vi lär oss också om den historiska bakgrunden till hur FN:s deklaration om de mänskliga rättigheterna kom till.

Människan och moralen – Vad är egentligen rätt eller fel när det kommer till våra val här i livet? Moralen handlar om just det, konsten att skilja mellan rätt och orätt. Men vad är det egentligen som styr våra val? Och var går gränsen för vad som är rätt eller fel?