Infobank
I Telenors infobank kan du bland annat lära dig mer om olika sociala medier och hur de används. Informationen är indelad i olika ålderskategorier.
Skolverket
I Skolverkets lärportal finns en modul som heter Digital kompetens. I den finns två delar som riktar sig mot användandet av nätet: Kritiskt användande av nätet och Säker användning av nätet
Skolverket har stödmaterial på sin hemsida som tar upp säkerhet på nätet.
Vilka sociala och digitala medier använder eleverna?
Här hittar du enkäter som du kan använda i din klass för att ta reda på vilka medier dina elever använder. Undersökningarna är gjorda i Google Formulär så du behöver ett googlekonto/gmail-konto för att kunna skapa en kopia av formuläret. Det finns en enkät för åk F-3 samt en enkät för åk 4-6.
Mediemyndigheten – Digitala medier på föräldriska
Mediemyndigheten har skapat materiel som riktar sig till föräldrar, guider till om barns nätanvändning. Det finns även material, Digitala medier på föräldriska, som hjälper vuxna att förstå de sociala medierna som våra barn använder. Materialet riktar sig till föräldrar, men kan användas även i skolan. Allt material finns att skriva ut som pdf:er.
Nätprat med föräldrar och elever
Guiden Nätprat hjälper dig som vuxen att på ett bra sätt prata om nätet med dina barn och bli mer delaktig i deras digitala vardag. Guiden är frågor som kan användas som underlag i samtalet. De är framtagen av Telenor i samarbete med organisationen Surfa Lugnt och baseras på tips, råd och statistik från bland annat Surfa Lugnt, Sverok, Röda Korset, Rädda barnen och Statens Medieråd.
Statens medieråd – Vilja veta
Lektionerna i Vilja veta syftar till att få elever att reflektera över sitt liv på nätet rörande både möjligheter och risker. Framför allt är syftet med lektionerna att bidra till att fler vuxna – pedagoger, föräldrar samt övrig skolpersonal – talar med och möter barn och unga kring vardagen på nätet. Varje lektion tar ungefär 60 min.
Näthatshjälpen
På Näthatshjälpen hittar du snabbt hjälp om du utsatts för näthat. Här finns allt från konkreta tips om hur du tvättar bort dina kontaktuppgifter online till handlingsplaner för hela organisationer. Näthatshjälpen drivs av organisationen Make Equal och är finansierat av Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågor.