VR-glasögonen ska desinficeras med medföljande desinfektionsmaterial mellan användarbyten. 

Låna RedboxVR

Vi lånar ut två RedboxVR-lådor kostnadsfritt. Varje låda innehåller 15 android-mobiler, 15 VR-glasögon och 1 android-platta. Alla enheterna har VR-appen Expeditions Pro installerad. När Expeditions Pro är färdigutvecklad kan plattan styra vad som visas på de 15 mobilerna. I appen finns ett bibliotek som kontinuerligt byggs på med upplevelser. Appen är även ämnad för eget skapande av expeditioner som kan användas privat i appen eller delas publikt med andra användare.

Mobilerna kan även anslutas till skolans nätverk för att uppleva internetbaserad VR. Alla mobiler måste då kopplas till skolans nätverk och startas individuellt. Eftersom internetbaserade filmer kontinuerligt förändras råder vi dig som lärare i din förberedelse se till att filmerna är lämplig för din elevgrupp. Nedan finner du exempel på VR-upplevelser.
Youtube-filmer – 360°, 360 undervisning, VR 360 Berg och dalbana
Arbetsförmedlingens – yrkesfilmer
Forum för levande historia  – Historisk stadsvandring i Stockholm
Sveaskog – Se skogen i VR 360

Kom gärna med förslag på appar som ni önskar att enheterna har förinstallerade.

För mer information och bokning kontakta Eva Martinsson. För att få låna lådan krävs att man har deltagit i en genomgång av utrustningen samt skriver på att skolan ansvarar för artiklarna.

 

Kommentarer från RedboxVR låntagare:

Upplevelser gjorda i Googles borttagna app Expeditions.

 

Maria Peterson utvecklare Ma/NO/Tk, Fjälkinge skola

Allt fungerar toppen. Barnen (och vuxna) är i extas!

 

 

Pelle Ljungbäck lärare, Västerskolan i Hässleholm

Jag bokade Redbox VR mest för att se vad det var. Har aldrig själv provat på det tidigare. Vi använde det som en del i undervisningen genom att de områden jag valt ut var kopplade till det vi gör eller gjort under terminen. Vi har jobbat med rymden och människans utveckling i rymden. I VR tittade vi på bilder från Mars och ISS. Vi har pratat om dinosauriernas öde. I VR hittade vi bilder både på fossil och animerade bilder. Vi har arbetat med hållbar utveckling och i VR besökte vi världshaven på olika platser på jorden. Samtalen vi hade om bilderna och om resorna som vi tillsammans gjorde var mycket fruktsamma och givande. Bilderna skapade många frågor så det gällde för mig att vara förberedd på att svara.

Vi ville även testa VR med Youtube men vi fick det inte att riktigt fungera. Eleverna efterfrågade rörliga bilder där man kunde delta på ett annat sätt. Samtidigt ser jag gärna att de bilder som finns utökas med mer lokala bilder samt sådant som är närmare hemma. Visst är det trevligt att åka ut i universum men eleverna behöver förståelse för det som finns nära. T ex Vasamuséet eller liknande.

På det stora hela var det en positiv upplevelse som vi gärna gör om.

 

 

Malene Dalenbäck IKT-pedagog, Perstorps Centralskola

Vi har testat RedboxVR under en vecka på Centralskolan. Vi använde det i t.ex. engelska, där de jobbar med London för tillfället, så vi tog några expeditioner i London. Vi har även tittat på en expedition i kemi, och hittade några historiska som vi gillade, samt några från olika kända platser och miljöer. Jag använde den t.ex. för att besöka olika städer och kända platser, också fick eleverna gissa vart vi är.

De flesta eleverna tyckte det var jättekul, men det blir lite ansträngande för ögonen för vissa att titta längre stunder. Vi märkte att det kan vara bra att var två på varje utforskare, så man turas om och vilar lite emellanåt. Det kräver lite tid för förberedelser innan alla mobilerna hittar nätverket och att sätta ihop allt och att förflytta lådan mm. Men på det stora hela var det mycket intressant att testa!

 

 

Thore Soneson Adjunkt Digital Design, Högskolan Kristianstad

Högskolan Kristianstad testar hur VR filmad examination kan användas i en pedagogisk situation. På bilden analyserar Speciallärarstudenter med specialisering språk-, skriv- och läsutveckling en kartläggningssituation via VR-teknik. Filmen de ser är inspelad i en klassrumssituation med en pedagog och en elev. VR-projektet som är en del i utvecklingen av ett pedagogiskt Lärandelabb leds av biträdande professor Barbro Bruce, adjunkt Kerstin Ahlqvist, adjunkt Annette Byström och adjunkt Thore Soneson.

Thore Sonesons kommentar ”Det var intensiva timmar när studenterna testade VR glasögonen, många upplevde för första gången och var fascinerade av närheten. En del av dem kände sig tekniskt stressade av att stänga av YouTube filmen med ”ögonpekning” medan andra tyckte det fungerade väl. Tekniktröskeln kan upplevas stressande. Känner att det varit mycket smidigare om filmen kunde ha styrts centralt genom paddan. Men sammantaget fungerade det väl förutom att skolans uppkoppling ibland blev överbelastad när 14 filmer streamas samtidigt. Då kunde bilden frysa medan ljudet fortsatte, men där är wifi uppkopplingen boven – inte VR tekniken och telefonerna.”

 

 

Stefan Lundin IKT-pedagog, Östra Göinge

Vi gjorde 18 visningar av Taj Mahal under den veckan vi lånade utrustningen från er. Allt fungerade bra, det kopplade upp och fungerade som det skulle. Vi visade upp VR för ca 320 elever i åk 3-6 och en åk 8. Vi visade också upp det för pedagogerna på högstadieskolorna Snapphaneskolan och Göingeskolan, ca 60. På rektorernas möte på onsdagen var vi också med och visade VR och AR. Läs artiklarna som lokaltidningarna skrev.

På en bänk i skolan besöker de Taj Mahal – Norra Skåne

VR nytt digitalt verktyg: Testas på elever – Kristianstadsbladet

 

Mari Hasselblad, Västra Karups skola Båstad

Eleverna har med stort intresse provat och haft en lärorik stund med detta verktyg. Vi har haft det som provstund med även med visning av t ex Vikingatiden samt glaciärer kopplat till istid och hållbar utveckling.