Upplev lärande med Redbox VR och Google Expeditions i klassrummet! När du lånar vår Redbox VR låda får du tillgång till en guideplatta och 15 utforskarenheter med VR-glas. Med hjälp av Google Expeditions, som är förinstallerat, kan elever utforska platser utan att lämna klassrummet. Google Expeditions gör det möjligt för elev/lärare att guida och visa intressanta sevärdheter för maximalt 15 utforskare via bilder tagna i 360° vinkel.

 

För att planera ditt lån av Redbox VR kan du se geografiska expeditioner på en världskarta här och hela förteckningen över alla olika expeditioner här. Expeditionerna som kan ses på dator ger inte samma upplevelse men tillräckligt för att planera. De expeditioner du är intresserad av laddar du sedan hem till ”guideplattan” i lådan.

 

Man kan se 360° filmer på youtube men guiden kan inte styra utforskarna, utan då fungerar mobilerna individuellt.

 

För mer information och bokning kontakta Eva Martinsson. För att få låna lådan krävs att man har deltagit i en genomgång av utrustningen samt skriver på att skolan ansvarar för artiklarna.

 

Kommentarer från låntagare:

Malene Dalenbäck IKT-pedagog, Perstorps Centralskola

Vi har testat RedboxVR under en vecka på Centralskolan. Vi använde det i t.ex. engelska, där de jobbar med London för tillfället, så vi tog några expeditioner i London. Vi har även tittat på en expedition i kemi, och hittade några historiska som vi gillade, samt några från olika kända platser och miljöer. Jag använde den t.ex. för att besöka olika städer och kända platser, också fick eleverna gissa vart vi är.

De flesta eleverna tyckte det var jättekul, men det blir lite ansträngande för ögonen för vissa att titta längre stunder. Vi märkte att det kan vara bra att var två på varje utforskare, så man turas om och vilar lite emellanåt. Det kräver lite tid för förberedelser innan alla mobilerna hittar nätverket och att sätta ihop allt och att förflytta lådan mm. Men på det stora hela var det mycket intressant att testa!

 

 

Thore Soneson Adjunkt Digital Design, Högskolan Kristianstad

Högskolan Kristianstad testar hur VR filmad examination kan användas i en pedagogisk situation. På bilden analyserar Speciallärarstudenter med specialisering språk-, skriv- och läsutveckling en kartläggningssituation via VR-teknik. Filmen de ser är inspelad i en klassrumssituation med en pedagog och en elev. Projektet leds av biträdande professor Barbro Bruce, adjunkt Kerstin Ahlqvist, adjunkt Annette Byström och adjunkt Thore Soneson.

 

 

Stefan Lundin IKT-pedagog, Östra Göinge

Vi gjorde 18 visningar av Taj Mahal under den veckan vi lånade utrustningen från er. Allt fungerade bra, det kopplade upp och fungerade som det skulle. Vi visade upp VR för ca 320 elever i åk 3-6 och en åk 8. Vi visade också upp det för pedagogerna på högstadieskolorna Snapphaneskolan och Göingeskolan, ca 60. På rektorernas möte på onsdagen var vi också med och visade VR och AR. Läs artiklarna som lokaltidningarna skrev.

På en bänk i skolan besöker de Taj Mahal – Norra Skåne

VR nytt digitalt verktyg: Testas på elever – Kristianstadsbladet

 

Mari Hasselblad, Västra Karups skola Båstad

Eleverna har med stort intresse provat och haft en lärorik stund med detta verktyg. Vi har haft det som provstund med även med visning av t ex Vikingatiden samt glaciärer kopplat till istid och hållbar utveckling.