Bestig Mount Everest, dyk ner under vattnet i Galapagos, följ med på Kinas ekonomiska handelsväg, åk till Pearl Harbour och Hawaii under Andra Världskriget, åk in i luftstrupen och se hur lungorna ser ut … gör virtuella resor över hela jordklotet och ut i rymden!

Upplev lärande med RedboxVR och Expeditions i klassrummet! När du lånar vår RedboxVR låda får du tillgång till en guideplatta och 15 utforskarenheter med VR-glasögon. Med hjälp av Googles app Expeditions, som är förinstallerat, kan elever utforska platser utan att lämna klassrummet. Expeditions gör det möjligt för elev/lärare att guida och visa intressanta sevärdheter för maximalt 15 utforskare via bilder tagna i 360° vinkel.

För att planera ditt lån av Redbox VR kan du se expeditionerna på en världskarta här och hela förteckningen i excel-format här. Expeditionerna som kan ses på dator ger inte samma upplevelse men tillräckligt för att planera. De expeditioner du är intresserad av laddar du sedan hem till ”guideplattan” i lådan.

Man kan se 360° filmer på youtube, om man får logga in på skolans nätverk, men guiden kan inte styra utforskarna, utan då fungerar mobilerna individuellt.

För mer information och bokning kontakta Eva Martinsson. För att få låna lådan krävs att man har deltagit i en genomgång av utrustningen samt skriver på att skolan ansvarar för artiklarna.

 

Kommentarer från låntagare:

Maria Peterson utvecklare Ma/NO/Tk, Fjälkinge skola

Allt fungerar toppen. Barnen (och vuxna) är i extas!

 

 

Pelle Ljungbäck lärare, Västerskolan i Hässleholm

Jag bokade Redbox VR mest för att se vad det var. Har aldrig själv provat på det tidigare. Vi använde det som en del i undervisningen genom att de områden jag valt ut var kopplade till det vi gör eller gjort under terminen. Vi har jobbat med rymden och människans utveckling i rymden. I VR tittade vi på bilder från Mars och ISS. Vi har pratat om dinosauriernas öde. I VR hittade vi bilder både på fossil och animerade bilder. Vi har arbetat med hållbar utveckling och i VR besökte vi världshaven på olika platser på jorden. Samtalen vi hade om bilderna och om resorna som vi tillsammans gjorde var mycket fruktsamma och givande. Bilderna skapade många frågor så det gällde för mig att vara förberedd på att svara.

Vi ville även testa VR med Youtube men vi fick det inte att riktigt fungera. Eleverna efterfrågade rörliga bilder där man kunde delta på ett annat sätt. Samtidigt ser jag gärna att de bilder som finns utökas med mer lokala bilder samt sådant som är närmare hemma. Visst är det trevligt att åka ut i universum men eleverna behöver förståelse för det som finns nära. T ex Vasamuséet eller liknande.

På det stora hela var det en positiv upplevelse som vi gärna gör om.

 

 

Malene Dalenbäck IKT-pedagog, Perstorps Centralskola

Vi har testat RedboxVR under en vecka på Centralskolan. Vi använde det i t.ex. engelska, där de jobbar med London för tillfället, så vi tog några expeditioner i London. Vi har även tittat på en expedition i kemi, och hittade några historiska som vi gillade, samt några från olika kända platser och miljöer. Jag använde den t.ex. för att besöka olika städer och kända platser, också fick eleverna gissa vart vi är.

De flesta eleverna tyckte det var jättekul, men det blir lite ansträngande för ögonen för vissa att titta längre stunder. Vi märkte att det kan vara bra att var två på varje utforskare, så man turas om och vilar lite emellanåt. Det kräver lite tid för förberedelser innan alla mobilerna hittar nätverket och att sätta ihop allt och att förflytta lådan mm. Men på det stora hela var det mycket intressant att testa!

 

 

Thore Soneson Adjunkt Digital Design, Högskolan Kristianstad

Högskolan Kristianstad testar hur VR filmad examination kan användas i en pedagogisk situation. På bilden analyserar Speciallärarstudenter med specialisering språk-, skriv- och läsutveckling en kartläggningssituation via VR-teknik. Filmen de ser är inspelad i en klassrumssituation med en pedagog och en elev. VR-projektet som är en del i utvecklingen av ett pedagogiskt Lärandelabb leds av biträdande professor Barbro Bruce, adjunkt Kerstin Ahlqvist, adjunkt Annette Byström och adjunkt Thore Soneson.

Thore Sonesons kommentar “Det var intensiva timmar när studenterna testade VR glasögonen, många upplevde för första gången och var fascinerade av närheten. En del av dem kände sig tekniskt stressade av att stänga av YouTube filmen med ”ögonpekning” medan andra tyckte det fungerade väl. Tekniktröskeln kan upplevas stressande. Känner att det varit mycket smidigare om filmen kunde ha styrts centralt genom paddan. Men sammantaget fungerade det väl förutom att skolans uppkoppling ibland blev överbelastad när 14 filmer streamas samtidigt. Då kunde bilden frysa medan ljudet fortsatte, men där är wifi uppkopplingen boven – inte VR tekniken och telefonerna.”

 

 

Stefan Lundin IKT-pedagog, Östra Göinge

Vi gjorde 18 visningar av Taj Mahal under den veckan vi lånade utrustningen från er. Allt fungerade bra, det kopplade upp och fungerade som det skulle. Vi visade upp VR för ca 320 elever i åk 3-6 och en åk 8. Vi visade också upp det för pedagogerna på högstadieskolorna Snapphaneskolan och Göingeskolan, ca 60. På rektorernas möte på onsdagen var vi också med och visade VR och AR. Läs artiklarna som lokaltidningarna skrev.

På en bänk i skolan besöker de Taj Mahal – Norra Skåne

VR nytt digitalt verktyg: Testas på elever – Kristianstadsbladet

 

Mari Hasselblad, Västra Karups skola Båstad

Eleverna har med stort intresse provat och haft en lärorik stund med detta verktyg. Vi har haft det som provstund med även med visning av t ex Vikingatiden samt glaciärer kopplat till istid och hållbar utveckling.