Viktigt meddelande från vår distributör av plattform – SLI.SE!

Vi har senaste dagarna upplevt en ganska omfattande DDOS-attack mot våra tjänster. Vi har arbetat preventivt och agerat aktivt vid angrepp för att avstyra attackerna men våra ansträngningar till trots så har vi upplevt störningar.

 

Vad är en DDOS-attack?

Enkelt uttryckt kan man säga att en DDOS-attack syftar till att förhindra normal användning av ett system eller webbsida. Vanligen gör man det genom att överbelasta t.ex. webbsidan man angriper. Man kan göra det på många sätt t.ex. göra många korta anrop, ladda mycket data eller genom att simulera många långsamma klienter.

Även företag och myndigheter med i princip obegränsade resurser har också svårt att värja sig mot den här typen av attacker eftersom det ofta är svårt att skilja på trafik som ska släppas fram och trafik som bara är till för att störa tjänsten.

Varför är vi drabbade?

Det vet vi inte och kommer förmodligen aldrig att få veta. Känt är dock att det idag är ganska billigt att ”beställa” en sådan attack mot valfritt mål vilket gör att fenomenet ökar varje dag i takt med fler och fler tjänster på nätet behöver hög tillgänglighet.

Vad gör vi åt det?

Vårt gamla skydd räckte bevisligen inte till varför vi nu har tecknat ett avtal som bl.a. ger oss tillgång till komponenter från en av, om inte det ledande företaget som erbjuder lösningar för just det här problemet. Dessutom får vi tillgång till kompetens som aktivt hjälper till vid en sådan attack.

Lösningen kommer att rullas ut under den 7 mars. Det är osäkert om lösningen hinner implementeras fullt ut innan lunchtid, och med tanke på att attackerna hittills har skett just då finns risk för ytterligare störningar.

Vi räknar med att de ansträngningar och stora investeringar vi nu gör kommer att ge avsedd effekt och att vi därefter kommer att kunna motstå mycket större angrepp.