Idag sker väldigt mycket digitalt och mycket sker på internet – för många kanske till och med det mesta sker där. Barn och unga kan behöva stöd och hjälp för att stanna upp och reflektera över den påverkan nätet kan ha på dem, för att bli medvetna användare. Här har vi samlat filmtips utifrån personlig integritet och utsatthet på nätet – med koppling även till psykisk ohälsa, kränkningar och brottsliga handlingar.

Kompletterande teman att arbeta vidare med skulle kunna vara bilders påverkan på olika sätt eller möjligheter med tekniken – för att prata om t ex normer, reklam och AI. Även om en medvetenhet finns om vad som kan vara osäkert eller rent av farligt med nätet, så innebär ju samtidigt en digitalisering också att kunna ta del av en otrolig mängd lättillgänglig kunskap och att människor förs samman på ett positivt sätt också som inte tidigare var möjligt!

 

Filmtips

Vi vill tipsa om film som kan passa för undervisning i bild. Här kommer ett urval av film, för olika målgrupper. Tänk på att en film som t ex passar för åk 7-9 även kan passa för elever i 4-6 eller tvärtom. Så släng även gärna blick på tipsen för målgruppen över eller under den du söker material för.

 

Personlig integritet

GDPR – den nya dataskyddsförordningen – Har du någonsin stannat upp och reflekterat över hur mycket personuppgifter som finns lagrade om dig på internet? Och vad som händer med den informationen? Internet har drastiskt förändrat vårt sätt att kommunicera på och hur vi utför våra vardagssysslor. Idag sker allt digitalt. Vi skickar e-postmeddelanden, delar dokument, betalar räkningar och köper varor online och oftast genom att fylla i våra personuppgifter utan att tänka efter. Målgrupp: Från 10 år.

Världen online – Serie. Programledarna Idun och Samson tar reda på barn och ungas perspektiv och syn på internet. Hur använder de nätet? Och vad är källkritik? Är det bra med så mycket skärmtid? Målgrupp: Från 10 år.

Spårad – Serie. I denna serie från Internetstiftelsen kommer journalisten och tv-profilen Parisa Amiri tillsammans med experter att reda ut frågor som rör den personliga integriteten på nätet. Målgrupp: Från 13 år.

Mediatiden: Vem är du på nätet? – Vem är du på nätet? Och vem vill du vara? Följ med Catarina Hsu till Dreamhack, en av världens största datorspelsträffar.  Målgrupp: Från 13 år.

Din data – Du har säkert hört uttrycket att du ”lämnar digitala spår ” efter dig överallt. Men vilka digitala fotspår lämnar du? Behöver du ens bry dig? En film för högstadieelever när de läser ämnet teknik och lär sig om möjligheter, risker och säkerhet vid insamling av data och internetanvändning. Målgrupp: från 13 år.

Kort om: Kartlagda gener och hälsa – Estland har inrättat en biobank där snart 150 000 frivilliga invånares DNA-sekvenser har lagrats i en databas. På det här sättet vill ett av de mest digitaliserade länderna i världen inrätta engagerande, förebyggande och personlig hälsovård som är baserad på medborgarnas DNA. Med kunskap om sina gener kan respektive medborgare få konkreta hälsofrämjande råd som är skräddarsydda. Men hur skyddar vi våra personuppgifter mot otillåten användning? Målgrupp: Från 13 år.

 

Spelfilmer

Hacker – Action/thriller för mellanåldern. 13-åriga Benjamin får reda på att hans mamma som han sedan länge trott dog i en olycka verkar vara i liv. Han börjar undersöka saken vidare och alla spår leder till att det är den danska säkerhetspolisen som ligger bakom mysteriet. En nervpirrande film som berör aktuella frågor om hur teknik kan användas på fel sätt av högre makter för att påverka människor. Målgrupp: Från 10 år.

The circle – Drama/thriller. När Mae Holland blir anställd på The Circle, världens mest framgångsrika internet-bolag, tycker hon att hon fått sitt livs bästa jobb. The Circle länkar ihop användarnas personliga emails, sociala medier, bank och inköp med deras universella operativsystem och skapar en online-identitet och en ny transparant era. Mae blir ansiktet utåt och dess taleskvinna men snart börjar hon förstå vidden av företagets ambitioner och konsekvenserna av deras tjänster. Målgrupp: Från 13 år.

Snowden – Drama/thriller. Verklighetsbaserad. Den CIA-anställde visselblåsaren Edward Snowden läckte 2013 tusentals sekretessbelagda CIA-dokument till The Guardian och The Washington Post, och kunde då avslöja att USA och Storbritannien bedrev topphemlig övervakning av privatpersoner, politiker och företag i hela världen. Målgrupp: från 15 år.

The Giver – Drama/sci-fi. En film för att prata om integritet, egna val och demokrati. Jonas bor i ett framtida samhälle där smärta och lidande har rensats bort och invånarna genom dagliga injektioner avtrubbas till att enbart se en värld i harmoni. Allt är till synes perfekt, det finns regler för allt och alla trivs. Eller? Målgrupp: Från 15 år.

 

Bilder

Surfarna: Bilder på nätet – Pixie stjäl Hubbes skämt utan att be om lov. Det är väl inte okej? Surfarna besöker en samvetslös sajt och ställs inför svåra frågor. Får man lägga upp bilder på andra personer på internet? När du laddar upp en bild på en hemsida, är bilden fortfarande din då, eller tillhör den sajten? Målgrupp: Från 6 år.

 

Algoritmer

Mediesnacket: Algoritmer – Algoritmer styr våra flöden i sociala medier. Förenklat uttryckt är de matematiska instruktioner som någon människa har programmerat. För att algoritmen ska kunna fungera behöver den information, data. Den datan skapar du själv genom ditt beteende på nätet. Målgrupp: Från 10 år.

Algoritmer – vardagens hemliga koder – En algoritm kan beskrivas som en slags instruktionslista som behövs för att lösa ett problem. De används till allt från satellitnavigering, nätdejter till organdonation. Programledaren Marcus du Sautoy underhåller och förklarar pedagogiskt hur de viktigaste av dem egentligen fungerar och hur de styr stora delar av våra liv. Målgrupp: Från 13 år.

Vår digitala planet i fokus : Diskriminerande algoritmer – Stora datamängder och artificiell intelligens hanterar allt fler och allt mer komplexa processer i samhället. Förhoppningen är att vi till exempel ska kunna genomföra anställningsintervjuer utan mänskliga fördomar. Men om den data som algoritmerna använder sig av har en skev representation kan de istället få helt motsatt effekt. Målgrupp: Från 16 år.

 

Kommunikation på nätet

Sociala medier

Escape – Kortfilm. Nätmobbning blir allt vanligare och kryper längre ner i åldrarna. Filmen Escape följer två helt vanliga tonåringar, Anton och Madde som kastas in i en blossande intrig. Vi får följa hela händelseförloppet från början och får på det viset en inblick i hur fort många av dessa fallen utvecklar sig. Målgrupp: Från 13 år.

Tiktok – TikTok har blivit en otroligt populär plattform, med fler än en miljard användare som skrollar igenom dess oändliga flöden. Vanliga människor har kunnat bli internetstjärnor över en natt. Men det finns en annan sida av världens mest populära app. Från rasistiska ”feeds” som utesluter icke-vita människor, till videor som främjar ätstörningar. Bakom appens lekfulla exteriör finns otroligt mycket problematiskt innehåll. Samtidigt kan man undra om vissa tekniker som TikTok använder, t.ex. ansiktsigenkänning, är ett hot mot datasäkerheten? Målgrupp: Från 13 år.

Social interaktion – livsviktigt! – I västvärlden har oberoende och självständighet värderats högt. Fler bor och arbetar ensamma och umgås mest via sociala medier. En del unga ringer helst inte varandra längre utan föredrar att skicka textmeddelanden. Men studier har visat att människor mår bäst av att ha nära relationer och att mötas fysiskt. Målgrupp: Från 14 år.

På liv och död – Spelfilm/drama. Hannah är en 17-årig perfektionist som tränar dans. Hon pressar sig till det yttersta för att bli den perfekta atleten. Av en händelse kommer hon i kontakt med en websida, ”Thinspiration” som uppmuntrar till självsvält för att få en perfekt kropp. Hannah sugs in i en mycket ohälsosam spiral och innan föräldrarna upptäcker vad som håller på att hända med deras barn svävar Hannah mellan liv och död. Målgrupp: Från 15 år.

Skolpojkarna: Kränkningar på nätet – Några av eleverna på Skrantaskolan i Karlskoga har haft konflikter på sociala medier. Skolkuratorn Linn har uppmärksammat att en del killar känner sig otrygga och är rädda för att bli kränkta på sociala medier. När killarnas otrygghet går ut över deras skolarbete börjar lärarna att fundera över skolans ansvar. Bör skolan försöka lösa elevdispyter på sociala medier? Målgrupp: För pedagoger.

 

Falsk identitet och grooming

Jag tror jag är lite kär i dig – Spelfilm/drama. Jag tror jag är lite kär i dig som handlar om Nadja, en helt vanlig tonårstjej. I filmen träffar hon en kille, William, på nätet. Först flörtar de och skickar oskyldiga meddelanden till varandra, men William vill snart mer. Nadja låter sig övertalas att skicka en lättklädd bild, och därefter tar det inte lång tid förrän situationen urartar. Målgrupp: Från 9 år.

Osynliga sår: Grooming – Ayla får nakenbilder av en vuxen i sin närhet. Mathilda får kontakt med en 16-åring som hon börjar tycka mycket om, men han visar sig vara någon helt annan än den utgett sig för. Medverkar i programmet gör också barnrättsjuristen Isabella Kim som besvarar frågorna: Vad är grooming? och Vad kan jag göra om jag blivit utsatt, eller riskerar att bli det? Målgrupp: Från 10 år.

Trust – Spelfilm/drama. Annie är 14 år och har träffat Charlie online. De är lika gamla, båda spelar volleyboll och han är den första kille som förstår henne. Hon berättar inget om honom för sina föräldrar, inte heller när han erkänner att han är lite äldre än han sagt. Mot bättre vetande bestämmer sig Annie för att träffa honom i en närliggande galleria – ett möte som fullständigt kommer att riva upp tillvaron för hela Annies familj. Målgrupp: Från 11 år.

Falsk identitet på nätet – grooming, catfishing och falsk flagg – Internet och sociala medier gör det enklare än någonsin att gömma sig bakom en falsk identitet. Sådana kan utnyttjas i många sammanhang – i kärlek, politik eller för ekonomisk vinnings skull. Är du inte uppmärksam är det lätt att bli lurad! Målgrupp: 13 år.

Boulevard – Drama. Nolan Mack (Robin Williams) lever ett stillsamt liv. Han arbetar på samma bank som han gjort i årtionden och lever tryggt tillsammans med sin hustru. Men en till synes slumpartad händelse gör att han tvingas omvärdera allt och komma till rätta med vem han egentligen är. Målgrupp: Från 15 år.

Lektionstips på minuten : Hur kan man undervisa om övergrepp på nätet? – Att undervisa om de risker som finns på internet är ett viktigt uppdrag för lärare. Hur kan vi göra eleverna mer nätsmarta och förebygga att de blir utsatta eller utnyttjade på nätet? Och vad innebär egentligen grooming? Svaren är hämtade ur Lärlabbet: Sex på nätet – porr, kränkningar och källkritik. Målgrupp: För pedagoger.

 

Nätdejting och nätporr

Sexbyrån: Hur dejtar man på nätet? – Om vett och etikett på nätet och vad man ska tänka på vid kontakt med främlingar. Dessutom diskuteras varför så många kollar på porr och vad porr egentligen är. Målgrupp: Från 13 år.

High speed internet porn and the experiment generation – Dokumentär. Om den snabba digitaliseringen av pornografin och hur generationen som vuxit upp med den har påverkats. Nutidens pornografi visar sig ojämförbar med hur den såg ut innan internet. Man konsumerar snabbt, materialet eskalerar och barn exponeras ofta redan vid 10-års åldern. Människor från porrindustrin berättar att det som en gång kallades för grov pornografi idag är helt normaliserat, ofta på första sidan av porrhemsidorna. Vetenskapen visar hur pornografin aktiverar hjärnans belöningssystem och kan vara beroendeframkallande på precis samma sätt som en drog. Målgrupp: Från 13 år.

Lärlabbet: Sex på nätet – porr, kränkningar och källkritik – Dagens unga lever en stor del av sina liv på nätet. Att diskutera nätvanor är därför en viktig del av sex- och samlevnadsundervisningen. Men hur undervisar man om porr, gromning och att ha sex på nätet? Och hur kan man peka på riskerna utan att det blir skräckpropaganda? Målgrupp: För pedagoger.

 

Gaming och influencers

Gaming – en miljardindustri – Hur ser spelföretagens affärsmodeller ut och vad behöver vi tänka på för att vara medvetna konsumenter när vi spelar. Vi kan triggas till köp inuti spelen, men vi kan också påverkas av våra spelförebilder utanför spelen. Ungefär 40% av allt innehåll på YouTube är kopplat till spel och flera av spelkanalerna är sponsrade av spelföretag. Enligt svensk lag ska de här sponsrade inläggen ha tydlig reklammärkning, men det är något som många saknar. I filmen berättar man om vad du som konsument kan hålla utkik efter, för att lättare kunna identifiera dold reklam. Målgrupp: Från 13 år.

Influencers – en miljardindustri – Under 2020 beräknades influencerbranschen omsätta en miljard kronor – bara i Sverige – och en influencer kan tjäna uppemot en miljon kronor för ett sponsrat inlägg i sociala medier. Men vad är en influencer, hur ser affärsmodellerna för influencers ut och vad behöver vi som konsumenter ha extra koll på när det gäller just influencers, deras påverkan och reklam? Målgrupp: Från 13 år.

 

Kombinera med!

Litteratur

Värsta bästa nätet – Ditt liv på nätet, sociala medier och spelchattar kanske är det roligaste du vet. Men många barn upplever ibland också motsatsen. Näthat, otäcka kedjebrev, tjat om nakenbilder, dåliga hemligheter och fejkade konton är tyvärr vanligt. Ofta blir nätet helt i onödan något jobbigt, eller till och med en brottsplats. Det bästa sättet att undvika det är att bli smart och noggrann på nätet! Målgrupp: Från 9 år.

Addad på nätet – Petra, Jenny och Linda litade på sin nya nätkompis Alexandra. Hon ville att de skulle träffa en man som betalade för sex. Men Alexandra fanns inte på riktigt. Det var den s k Alexandramannen som lurade dem. Han själv tyckte inte att han gjort något fel. Ändå dömdes han till fängelse för sexbrott mot de unga tjejerna. Målgrupp: Från 12 år.

 

Tema och aktuella händelser

Under Tema och aktuella händelser kan du hitta mer som kanske kan vara användbart till ditt arbete kring detta tema:

 

Creaza

Creaza finns under appmenyn i Mediekatalogen, till vänster om ditt användarnamn när du är inloggad. Du kan skapa egna uppgifter, men under menyn Uppgifter finns även färdiga uppgifter samlande i en bank – för elever att lösa, för lärare att tilldela elever eller inspireras av:

  • Regler att följa på nätet
  • Web-etikett 1 & 2
  • Vad är viktigt att känna till angående internet?
  • Vad är nätvett?
  • Vad är digital omdömesförmåga?
  • Kroppshets (kopplat till sociala medier)
  • Självkänsla (kopplat till sociala medier)

I Cartoonist finns användbara tema som:

  • Identitet
  • Du och jag
  • Vardagsliv

 

Resursbank

I vår Resursbank hittar du fria resurser, som också kan passa att besöka i arbetet med detta tema:

  • Lajka – för en schysst nätvardag
  • MIK-Templet i förskolan
  • Pandan Bao – det är en djungel därute
  • Statens Medieråd
  • Digitala lektioner
  • Cybersecurity Academy
  • Friends
  • RFSU
  • Brottsoffermyndigheten

 

Svenskarna och internet

Svenskarna och internet är en årlig undersökning av svenska folkets internetvanor, hur användningen av internet utvecklas och digitaliseringen av samhället. Studien genomförs av Internetstiftelsen. Med undersökningen vill man bidra med fakta och insikter om hur användningen av internet i Sverige utvecklas samt ge förutsättningar till att digitaliseringen av det svenska samhället och näringslivet sker på välinformerad grund.

I rapporten kan du bland annat läsa mer om:

  • vad barn gör på nätet
  • vem som gör vad på sociala medier
  • vilka influencers som är mest populära bland både barn och vuxna
  • att andelen barn som har utsatts för näthat eller negativa ord har ökat sedan 2021
  • att dubbelt så många flickor som pojkar har utsatts för oönskade kontaktförsök på nätet
  • hur många som skickar text-, röst- eller videomeddelanden

Till rapport: Svenskarna och internet 2022

Till presentation på Youtube: Svenskarna och internet | Presentation