Osmo Coding
Osmo Coding är ett spelsystem för iPad. Detta är blockprogrammering i den fysiska världen, i form av block som faktiskt går att hålla i. Uppgiften i spelet är enkel, en figur Awbie ska styras i en skog där den ska samla jordgubbar. Men istället för att peka på plattans skärm styrs figuren med block som placeras på bordet framför plattan.
Det finns block för att gå, för att hoppa och för att plocka upp saker. Men också block för att repetera en viss sekvens och för att välja en alternativ väg om ett hinder kommer i vägen. Det finns även siffror som används för att tala om hur många gånger kommandot på ett visst block ska utföras innan figuren går vidare till nästa.
Programmeringsblocken är helt fria från elektronik, vilket innebär att de är tåliga och inte heller behöver laddas. Kopplingen mellan block och iPad har Osmo istället löst med hjälp av bildanalys. För att kunna använda Osmo Coding behövs därför ett startpaket som innehåller en hållare för plattan, som placerar den i nästan vertikalt läge, och en vinklad spegel som hängs över kameran. Resultatet är att appen kan “se” vad som placeras på bordet framför plattan, och följa instruktionerna som blocken representerar.
För att kunna använda spelet, som du kan låna av oss, behöver du en padda per spelset samt appar Coding Awbie och Coding Jam. Apparna Masterpiece och Newton kan användas utan programmeringsblock, det enda som krävs är basen med spegel och papper och penna.
Lite mer info om spelen finns på Osmos egen hemsida, Coding with Awbie och Coding Jam.
Boka Osmo Coding i Mediekatalogen. Det finns 2 lådor med 2 st Coding with Awbie och 2 st Coding Jam i varje. IPads ingår INTE, men finns att boka i Mediekatalogen.