Välkommen på inspiration för 30:e gången!

NYHET! 2019 års mässa arrangeras i HÄSSLEHOLM onsdag den 6 mars

Vi ser fram emot att träffa dig som arbetar inom förskola upp till årskurs 9 på föreläsningar, utställning av läromedel i all dess former, infopass och en fika i 30-årsjubileets tecken. 2019 års mässa arrangeras onsdag den 6 mars i Optimera hallen, Hövdingegatan 18, i Hässleholm. På mässan finner du och dina kollegor inspiration i digitalt och analogt utbildningsmaterial från ett stort antal förlag/företag.

 

Program:

Kl. 13.00 – 17.30 Stor utställning av utbildningsmaterial

Kl. 13.00 och 16.00 Inspirerande föreläsningar

Kl. 13.15 – 17.00 Drop-in på infopass

 

Anmälan

Anmäl ditt besök på Läromedelsmässa 2019 här. Ta med ENTRÉBILJETTEN till mässan!

 

Kl. 13.00 – 14.00

Värdeskapande undervisning – Elevtid som blir viktig på riktigt

Föreläsning för personal inom förskola – årskurs 9 (+ gymnasium)

Maria Wiman tröttnade på att kasta elevarbeten i skolans pappersinsamling och insåg att undervisningen behöver en ny infallsvinkel för att skapa motiverade elever. Nu utgår undervisningen från att skapa ett värde för någon annan… Det gäller att skapa en motivation och ett engagemang som sträcker sig långt utanför klassrummets väggar. Här skapas aktiva samhällsmedborgare med driv och jävlar anamma!

Maria blandar forskning med egna erfarenheter och tar er med på en resa som blandar skratt med allvar och får er att inse att ingenting är omöjligt om man tar elevernas idéer och kreativitet på allvar. Med hjälp av verkliga mottagare utanför klassrummet, en gnutta mod, digitala verktyg och ett inkluderande arbetssätt blir skolan viktig på riktigt!

Läs mer här!

 

Kl. 16.00 – 17.00

Bee-bott-bott-bi-bil-pil, en nyckelpiga!

Föreläsning för personal inom förskola

Meryem Louchahi och Anna Wolkert föreläser om byggandet av en tillsammanskultur med förskolans 1- och 2-åringar. Med stöd av teorierna i SEMLA: socio-emotionellt och materiellt lärande i förskolan, har barnen fått utforska programmering och informationsteknik. Frågorna vi arbetat med är bl.a.: Kan algoritmer vara ett verktyg för barnens självständighet och ge en tydlighet som skapar trygghet? Kan dansens koreografi vara ett verktyg för att undersöka programmering? Vilka tecken och symboler behöver barnen för att förstå en algoritm?

Läs mer här!

 

Har du några tips, idéer, funderingar och önskemål är du välkommen att höra av dig till Eva Martinsson, AV Media Skåne. 

Mässlokalen i Kristianstad går inte att hyra längre.