Bee-bott-bott-bi-bil-pil, en nyckelpiga!

Föreläsning kl. 16.00 – 17.00 för personal inom förskola

Meryem och Anna föreläser om byggandet av en tillsammanskultur med förskolans 1 – och 2 – åringar. Med stöd av teorierna i SEMLA: socio – emotionellt och materiellt lärande i förskolan, har barnen fått utforska programmering och informationsteknik. Frågorna vi arbetat med är bl.a.: Kan algoritmer vara ett verktyg för barnens självständighet och ge en tydlighet som skapar trygghet? Kan dansens koreografi vara ett verktyg för att undersöka programmering? Vilka tecken och symboler behöver barnen för att förstå en algoritm?

Förskollärarna Meryem Louchahi och Anna Wolkert arbetar på förskolan Skorstenen tillsammans med tre barnskötare och ansvarar för 26 barn i 1 – 2 års åldern. Skorstenen är en av sju förskolor inom Råcksta förskolor i västra Stockholm. Enheten har sen 2012 varit en av två enheter som deltagit i Stockholms Universitets projekt Övningsförskola och genom det fått möjlighet att utveckla en VFU-kultur för att säkerställa en kvalitativ och likvärdig VFU för studenter.

Vi arbetar med inspiration av Reggio Emilia och demokrati och inflytande är viktiga ledord för oss. Vårt förhållningssätt bygger på Semla som är ett vetenskapligt grundat sätt att iscensätta utforskande lärande som utgår från barnens nyfikenhet, problemställningar och frågor.

Utmärkelser

2016 Stockholms Stads kvalitetsutmärkelse

 

Inför ditt besök

Läs hela mässprogrammet, planera ditt besök och anmäl dig r. Ta med ENTRÉBILJETTEN till mässan!