Uppdaterad med utvärdering! Så här använder Haganässkolan 3 – 6 i Åstorp Läshörnan de har tillgång till i ett år via AV Media Skåne.

Redan idag läser eleverna 15 – 20 min flera gånger i veckan för att öka sin läshastighet, stimulera sin fantasi och förbättra sitt ordförråd. Med hjälp av Läshörnan, som kommer komplettera skolbiblioteket, kommer flera elever att kunna läsa samma bok samtidigt. Detta kommer att utnyttjas för gruppläsning och för klassuppsättningar så att lärarna får bättre möjligheter att jobba med de olika lässtrategierna. Vi är övertygade om att detta kommer leda till att eleverna får en bättre läsförståelse som i sin tur leder till att de därmed har en bättre möjlighet att verkligen uppleva det magiska med läsning.

Förutom att förståelsen förbättras kommer förhoppningsvis det svenska språket generellt att förbättras genom tillgången på ljudböcker som gör det möjligt att få höra orden uttalas på korrekt sätt. Vi har många elever med annat modersmål än svenska och möjligheten att lyssna på ljudböcker efterfrågas av våra elever i mellanstadiet. Med Läshörnan kan vi uppfylla elevernas önskemål kring detta.

Genom Läshörnan och tack vare sina chromebooks kommer eleverna dessutom alltid att ha tillgång till böcker att läsa oberoende av vilken tid på dygnet det är (bara de har en internetuppkoppling). Man måste inte ha varit på ett besök i det fysiska skolbiblioteket och lånat med sig böcker hem för att ha och läsa. Då många av våra elever kommer från en hemmiljö där böcker och läsning saknas ser vi det som något mycket positivt.

Redan idag görs läsförståelsetester i vissa klasser och för att utvärdera detta är tanken att göra de testerna i alla klasserna med regelbunden upprepning.

Genom att alla lärare på skolan får tillgång till Läshörnan är tanken också att lärarna i F-3 kan ta upp böcker på storbild i klassrummen för att redan i lågstadiet förbättra arbetet med läsförståelsestrategier och därmed elevernas läsförståelse.

Detta att eleverna “ser” Läshörnan (men inte har egen tillgång då de saknar digitala verktyg) hoppas vi också skapar ett sug efter att de själva får möjlighet att kunna läsa böcker där när de börjar i årskurs fyra och får tillgång till en egen chromebook och då “fri” tillgång till Läshörnans böcker.

 

Synpunkter från Haganässkolan 8 april 2019

Läshörnan används i olika läsgrupper där alla ska läsa/lyssna på samma bok för att sen diskutera boken och öka sin läsförståelse.

Läshörnan används i helklass både på svenska och engelska för att alla ska kunna läsa/lyssna på samma bok.

Läshörnan används också en hel del vid ”fri” läsning varje vecka. Eleverna kan välja om de vill läsa en fysisk bok, läsa en e-bok på Läshörnan eller lyssna på en ljudbok i Läshörnan. Det är väldigt uppskattat framför allt av elever som nu kan lyssna på ljudböcker enkelt på sina chromebooks. I vissa klasser är det ungefär hälften av eleverna som väljer att använda sig av Läshörnan vid ”fri” läsning istället för att läsa en fysisk bok.

 

Utvärdering

Projektplanen sa: “Med hjälp av Läshörnan , som kommer komplettera skolbiblioteket, kommer flera elever att kunna läsa samma bok samtidigt. Detta kommer att utnyttjas för gruppläsning och för klassuppsättningar så att lärarna får bättre möjligheter att jobba med de olika lässtrategierna.”

Alla klasser har ökat sitt planerade läsande precis som det var tänkt men i slutändan användes inte “Läshörnan” speciellt mycket utan det som hände var att skolbibliotekarien fick betydligt mer jobb med att låna in olika fysiska böcker från kommunens gemensamma Bokpratsmagasin. Ofta i gruppuppsättningar men ibland också i hel klassuppsättning. Även någon låda med gruppuppsättningar har strax efter projektets slut lånats in från AV-media i Hässleholm för att eleverna ska kunna läsa fysiska böcker.

I praktiken visade det sig att utbudet inte matchade lärarnas önskemål på böcker, att många av lärarna och eleverna inte gillade att läsa på skärmen och att det tyvärr inte fungerade problemfritt.

En lärare testade att låta alla sina elever läsa samma engelska bok för att på så vis få en klassuppsättning och då var det ungefär hälften av eleverna som inte fick med alla sidorna i boken då de hämtade den till sin bokhylla så klassen fick ingen komplett klassuppsättning utan bara ungefär 10-12 elever hade fått hela boken i sin bokhylla, de andra saknade olika sidor i boken.

 

Projektplanen sa: “möjligheten att lyssna på ljudböcker efterfrågas av våra elever i mellanstadiet. Med Läshörnan kan vi uppfylla elevernas önskemål kring detta.”

Det visade sig när vi kollade statistiken för hur Läshörnan användes att behovet inte var så stort som vi trodde. Det var ganska få elever som verkligen nyttjade möjligheten att lyssna på ljudböcker när de hade chansen.

 

Projektplanen sa: “Genom att alla lärare på skolan får tillgång till Läshörnan är tanken också att lärarna i F-3 kan ta upp böcker på storbild i klassrummen”.

Flera lärare har testat men hos t ex förskoleklassen så är Polyglutt (som också testats i kommunen) med sin möjlighet att läsa samma bok på många olika språk betydligt mer populär än Läshörnan för att den erbjuder våra elever som har många olika modersmål möjlighet att läsa samma bok men på sitt eget språk. Fördelen med Läshörnan är däremot att den är plattformsoberoende då man kommer åt den via webbläsaren.

 

Här kan du skapa ett testkonto och läsa hur de olika medverkande skolorna tänker använda Läshörnan som de får tillgång till kostnadsfritt under ett år.

Hör av dig till Eva Martinsson på AV Media Skåne om du har några frågor!